Under pressure
Als zelfstandig ondernemer sta je constant onder druk. Een order die je graag wilt binnenhalen, een oplossing vinden voor die interne kwestie, scherpe onderhandelingen met een leverancier voeren, het zijn slechts een paar voorbeelden van zaken waar je je iedere dag mee bezig houdt. Wanneer je een verantwoordelijke job hebt, kun je die druk ook ervaren. Een baas die het onderste uit de kan bij je probeert te persen, de deadline die voor een project gehaald moet worden, gedwongen ontslagen die gaan vallen. Door de huidige economie verandert het werkklimaat. Er zijn niet zoveel banen meer te vergeven, dus als je een vaste baan hebt, kijk je wel drie keer uit voordat je een deadline mist of je ziek meldt. Ook als ondernemer kun je je niet permitteren om een kans te missen. Het aantal faillisementen is de afgelopen jaren groter dan ooit.
In de loop der jaren heb ik steeds beter met de werkdruk leren omgaan. Na het overwinnen van de nodige crisissen draai ik mijn hand niet meer om voor een probleem meer of minder. Ik ben gewend om direct de confrontatie met het probleem aan te gaan en het zo snel mogelijk te tackelen. Tijd om te sippen is er niet bij. Volhardendheid en creativiteit spelen ook een belangrijke rol. Ik ben inmiddels een master in het out-of-the box denken en geef nooit op.
Vervelend wordt het als er een probleem is waar ik geen invloed op kan hebben. Zo werkt sinds anderhalve week het betalingssysteem Ideal niet meer op mijn website. De meest online - webshoppers zijn gewend om via Ideal betalen en aangezien ze dat nu niet bij mij kunnen, zullen ze hun aankoop bij de webshop op de hoek doen. Vervelend, want het scheelt mij de nodige omzet.
Wat was het geval? De Rabobank had een verplichte update voor Ideal uitgevoerd die mijn webbouwer / beheerder helaas gemist had. Zonder update geen functionerend Ideal en zonder Ideal geen klanten in mijn webshop.
Nu verwacht je dat zo'n kwestie met een simpel telefoontje opgelost kan worden. Helaas is mijn webbouwer een typische programmeur. Briljant, maar o zo moeilijk in de omgang. Na diverse belletjes, e-mailtjes, sms-jes, skype verzoeken had ik nog steeds geen reactie. Ik was niet verbaasd, omdat dit niet de eerste keer was dat ik hem hard nodig had. Mijn webbouwer heeft de neiging om geheel van de wereld te verdwijnen zonder enig teken van leven. De vorige keer maakte ik me serieus zorgen dat hij een ongeluk had gehad of wellicht was opgesloten in een psychische inrichting ten gevolge van een overkill aan html. De radiostilte duurde 3 weken. In een laatste wanhoopspoging heb ik zijn vrouw op haar werk gebeld (lang leve facebook). Die was not amused, maar dezelfde avond belde hij mij "spontaan" op. Poging geslaagd, crisis afgewend.
Het zal je niet verbazen dat ik op zoek gegaan ben naar een nieuwe webbouwer mét sociale skills. Het proces is in gang gezet, maar goed werk heeft tijd nodig. De nieuwe website inclusief werkend ideal is pas op zijn vroegst eind mei klaar en tot die tijd zal ik het met mijn oude website moeten doen.
Inmiddels heb ik de vrouw weer benaderd. Ditmaal via facebook en dat zorgde voor een vriendelijkere reactie. Dezelfde avond had ik een e-mail in mijn Inbox, maar mijn briljante webbouwer was ook in het ongewisse over wat de Rabobank nu precies van hem wilde. Na een halve dag met Rabobankmedewerkers ben ik er nog steeds niet achter. Zij overigens ook niet.
We zijn nu anderhalve week verder (zonder Ideal) en inmiddels ben ik na uitgebreid speurwerk erachter dat het probleem bij de server ligt. Uiteraard meteen mijn webbouwer geïnformeerd. En warempel dezelfde dag nog een e-mail terug. Het blijkt dat hij zijn serverruimte huurt bij iemand anders. Hij gaf wel aan dat hij deze mr. X zou proberen te bereiken. Als deze mr. X er dezelfde sociale omgangsvormen als mijn webbouwer er op nahoudt kan het nog wel een week of 6 duren. Dus.